Colexio oficial de arquitectos de Galicia - Delegación Lugo

22/09/2012 | Revista de prensa

CINCO DÍAS. ENTREVISTA A JORDI LUDEVID "En Madrid e Barcelona pecharon o 50% dos estudos"

Cando a Jordi Ludevid (Barcelona, 1950) lle increpan para recriminarlle a súa ilusión en plena desbandada da profesión ao estranxeiro ante a falta de traballo en España, non lle queda máis remedio que defendela con decisión. "Con ilusión resístese moito mellor", responde aos seus críticos. Asegura que "os arquitectos o estamos a pasar fatal" e que "é hora de dedicar tempo a un proxecto de cambio".

A crise afectou de cheo aos arquitectos, pero gustaríame saber se se observan signos de ter tocado fondo...

Non, a situación continúa sendo de dificultade extrema. Vivimos o momento máis difícil da historia da profesión. A recesión produciu un impacto moi negativo na ocupación e na renda profesional dos arquitectos. Pecharon e continúan pechando moitos estudos de arquitectura en toda España. É imposible cuantificar, pero estimamos que en Madrid e Barcelona pecharon o 50% e temos un paro estimado da orde do 60%. Creo que non esaxero se cualifico a situación de dramática porque xa se vai parando a inercia das últimas obras.

Cal foi a reacción do Goberno ante esta situación?

O Goberno está a preparar unha nova lei para fomentar a rehabilitación e o aluguer. Temos fundadas esperanzas de que vaia ser unha lei moi boa, aínda que non coñecemos con detalle o contido. En calquera caso, esperamos algún tipo de incentivo para impulsar a rehabilitación.

Que achega realizaron os arquitectos?

En primeiro lugar, solicitamos esa lei e á par, unha reflexión profunda sobre a rehabilitación. Para rehabilitar necesitamos un método, transversal e integral co obxectivo de facelo máis eficiente pola vía da planificación. Estes cambios non se poden realizar dun modo improvisado, senón dunha forma técnica e arquitectónica.

Recolleríase nesa lei vosa proposta de que as empresas eléctricas cofinanciasen a rehabilitación? Cando podería estar lista?

Non sabemos. O Ministerio está a traballar en moitas frontes e con moita intensidade. Antes de fin de ano creo que se podería dar a coñecer.

Falemos agora do contrato de autónomo que tanto dano fixo aos arquitectos novos, cal é a súa visión acerca deste tema?

Persoalmente traballei no pasado para impulsar a regularización laboral de todos os despachos de arquitectura. Regularizar significa en ocasións laboralizar, pero noutras realizar os contratos pertinentes. Non obstante, nestes momentos de severa recesión, onde se están a producir peches de empresas ou despachos, o reto pendente da regularización resulta, por desgracia, moito máis pequeno. De feito, moitos profesionais xa non teñen xente asalariada de ningún tipo, simplemente resisten co titular e o socio.

Que saídas profesionais alternativas están a indagar os arquitectos para sobrevivir?

Os arquitectos están simplemente a resistir como tantos outros cidadáns españois. Os profesionais están a intentar sobrevivir sen poñerse atrancos á busca de traballo. Hai compañeiros que están nas academias dando clases, outros que optaron polo mundo do deseño e a moda, outros na escenografía do teatro e outros nas novas tecnoloxías, logos, eventos, etc. Ha diminuído moito o traballo por conta propia e, pola contra, aumentou por conta allea.

Non se aproveitou a época do boom inmobiliario?

Iso afectou a unha parte da profesión, pero non a toda. Unha época boa para un arquitecto non ten nada que ver cun momento rendible para o promotor ou o contratista. Este aforro fixo posible resistir estes anos e contribuíu a que algunhas empresas puidesen seguir.