Colexio oficial de arquitectos de Galicia - Delegación Lugo

14/04/2013 | Revista de prensa

EL PAIS: Fujimoto: “Para a arquitectura espectáculo necesítase xenio”

Sou Fujimoto reivindica a sobriedade e o traballo en equipo para o deseño.

O decano da Escola de Arquitectura do IE (Instituto Empresa) de Madrid explicouno con claridade. O arquitecto Sou Fujimoto (Hokkaido, 1971) estaba en Madrid porque o seu perfil axuda a ampliar os límites da arquitectura con iniciativas innovadoras que abren novas vías para a profesión. A propia arquitectura foi unha incorporación nesta escola española de negocios -que, de acordo co Financial Times,ha desbancado á HEC parisiense como a mellor de Europa- para ampliar outros límites: os da mentalidade dos empresarios. O decano Javier Quintana está convencido de que só reforzando os humanidades e mesturando as disciplinas poderá construírse un mañá mellor. E pode que ese mañá teña algo que ver co futuro primitivo do que fala Fujimoto asegurando que a arquitectura debe recuperar os valores fundamentais (a relación entre o corpo e o espazo ou entre o construído e a natureza) para empezar de novo, doutro xeito.

Este arquitecto formuloullo así cando comezou. Entre buscar traballo nun gran despacho ou lanzarse en solitario, elixiu a vía lenta: proxectos pequenos. "Quería pensar con calma que tipo de arquitectura quería facer. Non pasar da escola ao ritmo frenético da construción sen facerme preguntas", explica. Hoxe 30 persoas traballan para el. Necesítaas. Gañou o primeiro premio para levantar un rañaceos en Taiwan e fará o pavillón da
Serpentine Gallery que o próximo xuño (e ata setembro) poderá visitarse nos xardíns de Kennsington, en Londres.

Fujimoto sinala que hoxe valora o diálogo cos que traballan con el, máis da metade estranxeiros, xente moi distinta a min. Pero asegura que aínda mantén a calma. "A idea foi empezar de cero, non quedarse en cero", chancea aínda que apunta que o crecemento ten un límite: participar en todo o que fai.

Cando un ve as vivendas que lle fixeron famoso -menos de 70 metros despiezadas en 20 niveis, como a casa NA de Tokyo- se pregunta se todos os encargos proveñen de sacrificados familiares dispostos a permitir o lucimento do parente. Claro que a miña familia me fixo pequenos encargos. Pero cando se publicaron os clientes comezaron a chegar porque lles gustaban". Explica que os donos da casa NA non tiñan un lugar fixo para as funcións domésticas. "Agora gozan traballando hoxe abaixo e mañá na azotea. A idea saqueina da súa forma de vida".

Non resulta confuso perpetuar a autoría única na arquitectura? "É certo que a arquitectura é un traballo en equipo, pero non funciona sen un director. Máis xente amplía o diálogo. Pero iso sucede cando traballas con empregados que son mellores ca ti, como é o meu caso," di sorrindo. Fujimoto, que o verán pasado conseguiu o León de Ouro da
la Bienal de Venecia polo proxecto colectivo House-for-All, conta que por querer participar en todo o proceso de deseño temeu non poder facer máis que vivendas, pero se lle quitou o medo debuxando a Biblioteca da Universidade Musahino, en Tokyo. Para participar nese concurso tivo que traballar con máis xente. Decateime que iso me permitía crecer. A diversidade sempre suma, aínda que debes partir dun pensamento común".

Ese pensamento común traballa o espazo intermedio: nin dentro nin fose, nin moble nin arquitectura, nin arquitectura nin paisaxe. É un facer cartesiano que, non obstante, ten espazo para o inesperado. Sorprende. É contido por medo ás burbullas? "Vexo os riscos. Agora traballo en China, onde viven unha burbulla económica. Están abertos ao espectáculo, pero non só non vai co meu carácter, fáltame o talento. Necesítase xenio para facer espectáculo. Eu non o teño. Estou máis preparado para facer arquitectura seria que para levantar edificios espectaculares".

EL PAIS: Fujimoto: “Para a arquitectura espectáculo necesítase xenio”